رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: امسال ۹۰هزار هکتار عملیات مقابله با پدیده بیابان‌زایی و کنترل گردوغبار و ۶۵۰هزار هکتار عملیات آبخیزداری در سطح کشور انجام می‌شود.

طوفان

خداكرم جلالي در حالي سطح اجراي عمليات مقابله با پديده بيابان‌زايي و كنترل كانون‌هاي گردوغبار در سال ‌جاري را 90هزار هكتار اعلام كرد كه مساحت كانون‌هاي بحران بيابان‌زايي بالغ بر 7/5ميليون هكتار برآورد شده و بنا به اعلام پرويز گرشاسبي، معاون آبخيزداري، امور مراتع و بيابان سازمان جنگل‌ها و مراتع، روند تشكيل كانون‌هاي جديد گردوغبار در كشور شدت گرفته است.

گرشاسبي گفت: تا قبل از بارش‌هاي مطلوب اخير، حدود يك ميليون هكتار كانون محسوس گردو غبار به كانون‌هاي قبلي گردوغبار اضافه شده است. بر اين اساس، حتي اگر اعتبارات مربوط به مقابله با پديده بيابان‌زايي تأمين شود با اين اعتبارات ناچيز نمي‌توان روند پرشــتاب بحران بيابان‌زايي را متوقف كرد.

به گفته وي، سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور طي 50سال گذشته موفق به مهار 2/5ميليون هكتار از كانون‌هاي بحران بيابان‌زايي شده است. سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور اكنون با تنگناهاي فراواني مواجه است؛ از يك سو، اين سازمان با كمبود نيروي انساني مواجه است و از سوي ديگر، كمبود اعتبار مانع از اجراي طرح‌هاي متعدد اين سازمان در حوزه‌هاي مختلف ازجمله مقابله با بيابان‌زايي و مهار پديده گردوغبار شده است. اين درحالي است كه پديده گردوغبار بعد از بحران كم‌آبي، به يكي از جدي‌ترين معضلات زيست‌محيطي تبديل شده است.

معاون آبخيزداري، امور مراتع و بيابان سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور درعين حال، مهم‌ترين راهكار براي مقابله با شكل‌گيري و مهار كانون‌هاي گردوغبار داخلي را تغييــر در برنامه‌ريزي‌ها دانست و خاطرنشان كرد: طرح‌هاي عمراني به‌ويژه طرح‌هايي كه به بهانه توسعه كشاورزي و مقابله با بحران آب در دستور كار قرار مي‌گيرد بايد به‌گونه‌اي اجرا شود كه باعث بروز كانون‌هاي جديد گردو غبار نشود.

پرويز گرشاسبي تأمين اعتبار براي بستن چاه‌هاي غيرمجاز، تغيير الگوي كشــت، خروج دام مازاد از مراتع و جنگل‌ها و تغيير معيشــت حاشيه‌نشينان جنگل را از راهكارهايي عنوان كرد كه اجراي آنها بايد در اولويت برنامه‌ريزي‌هاي كلان براي مهار گردوغبار درنظر گرفته شــود.

وي با اظهار نگراني از عدم‌انسجام، ناهماهنگي و لحاظ‌نكردن مديريــت جامع حــوضه آبخيــز در برنامه‌ريزي‌ها افزود: خوشبختانه امسال وضعيت بارش‌ها خوب بود و به همين دليل كانون‌هاي داخلي گردوغبار فعلا فعال نيست اما اگر اين ترسالي تداوم نداشته باشــد كانون‌هاي گردوغبار با منشأ جديد دوباره فعال خواهند شد.

  • بهره‌مندي از مشاركت مردم

رئيس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخيزداري كشور كه در جمع مديران و كاركنان منابع طبيعي استان تهران سخن مي‌گفت، اجراي ۹۰ هزار هكتار عمليات مقابله با پديده بيابان‌زايي و كنترل گردوغبار و نيز اجراي ۶۵۰ هزار هكتار عمليات آبخيزداري در سطح كشوردر سال‌جاري را در راستاي تحقق سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي ارزيابي كرد و گفت: در اجراي اين طرح‌ها تلاش مي‌شود از مشاركت مردم بهره‌مند شويم.

خداكرم جلالي با تأكيد بر مشاركت مردم در اجراي طرح‌هاي سازمان متبوع خود، از مشاركت مردم به‌عنوان يك راهبرد اساسي نام برد و تأكيد كرد: براي انجام اين اقدامات و تحقق مصوبات ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي، سازمان جنگل‌ها موضوع جامع‌نگري در حوضه‌هاي آبخيز را به‌عنوان رويكرد اصلي دنبال مي‌كند و استفاده از مشاركت مردم را يكي از مهم‌ترين راهكارها براي دستيابي به اين اهداف مي‌داند.

وي حفظ آب، خاك و پوشش گياهي را به‌عنوان منابع پايه بسيار با اهميت دانست و اظهار داشت: با توجه به نقش حياتي عرصه‌هاي طبيعي در حفظ اين منابع پايه، حفاظت از عرصه‌هاي منابع طبيعي از اولويت‌هاي اصلي سازمان جنگل‌هاست.

کد خبر 335241

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha